SAP partner in het cloud tijdperk: hoe ziet de toekomst er uit?

In 1992 begon ik mijn carriere als SAP consultant. Toen was het nog R/2, de mainframe versie. Groene schermen, die je met je toetsenbord bestuurde. Geen muis, geen kleurtjes, geen menustructuren. Transacties riep je op met transactiecodes, die je op een kaartje naast je toetsenbord had liggen.

Maar de echte ‘cracks’ kenden die van buiten. En lieten die, bij voorkeur in aanwezigheid van argeloze key users en andere gebruikers, zo snel en zo vaak mogelijk verspringen. En veel in de source code kijken, ABAP lezen en debuggen. Als je dat allemaal beheerste, en bij voorkeur snel, dan had men al gauw de indruk dat je er echt veel verstand van had. Veel techniek dus, met een hoog macho en cowboygehalte.

Toen kwam R/3. Met een muisbediening en Windows achtige schermen. Client-Server architectuur. De hardcore R/2 adepten gruwden ervan. Toch heeft dit systeem zich prima doorgezet, en heeft SAP als bedrijf een enorme groei gebracht. Feitelijk zijn we nu in de derde grote golf aangekomen. De cloud. Software as a service. Je koopt functionaliteit uit de muur. Data converteren en klaar! Zo eenvoudig is het natuurlijk niet. Maar feit is wel dat dit een hele andere manier is van systemen en processen inrichten. ‘Stick to the standard’ wordt nu echt een feit, en implementaties krijgen veel meer een business en change karakter, dan een technisch truukje.

Wat betekent dat nu voor de SAP consultant? Die Marlborootjes rokend begin negentiger jaren als een goeroe door de klanten werd onthaald? Iedereen in opperste verwarring achterlatend met 10 wisselende schermen per minuut? Die in R/3 al veel meer in business processen ging denken, en probeerde dichter bij de standaard te blijven. Maar ook hier de klant vaak in een moeilijke situatie achterliet, met veel verschillende Clients, een bedrijfsstructuur die weinig met de actualiteit te maken had en bergen maatwerk die vaak maar half wordfen gebruikt. En dan nu naar de volgende fase.

De klant koopt software uit de cloud. Die moet wel standaard blijven omdat de releases vanaf nu gepushed worden in een halfjaarlijkse cadans. Vergelijkbaar met de apps op je telefoon. Dus de focus gaat nu echt veel meer naar business processen en change management. De klant begeleiden in het proces naar werken met standaard SAP. Integratie en noodzakelijk maatwerk regel je middels het SAP Cloud Platform. Dit vereist omdenken. Inhoudelijke SAP kennis vormt nog altijd een goede basis, maar het profiel van de SAP consultant verandert. Radicaal.

Bij McCoy anticiperen we op deze ontwikkeling. Enerzijds doen we dat in de selectie van onze nieuwe collega’s. Die moeten deze nieuwe wereld kunnen en willen omarmen. Daarnaast hebben we ons interne opleidingsprogramma McAdemy helemaal in het teken van deze trend ingericht. Zodat onze mensen er klaar voor zijn. Als jij dat ook bent kunnen we samen deze reis naar een nieuwe manier van werken maken. We kijken er naar uit!

Bekijk onze vacatures