Van ‘normale’ HR professional naar HRIT Consultant

In dit blog lees je over hoe Iris van ‘normale’ HR professional in de business overstapte naar HRIT Consultant en waarom ze deze keuze maakte.

Waar het begon

Het voelt als lang geleden. Mijn baan maakte me niet meer gelukkig dus het was tijd voor iets anders. En nee, dan heb ik het niet over het kiezen van een ander carrière pad en niet eens over het kiezen van een andere werkgever… Ik woonde samen met mijn vriend en we besloten het roer compleet om te gooien: we verkochten ons appartement en daarbij praktisch alles wat we bezaten tot we overbleven met een backpack en een goede portie zin in avontuur.

Zo gezegd, zo gedaan en begin 2019 vlogen wij naar de andere kant van de wereld. We hebben ongelooflijk veel gedaan, gezien en ervaren (wellicht schrijf ik daar ooit nog eens over 😉), maar eind maart 2020 moesten we weer naar huis. Gedwongen door COVID-19 weliswaar, maar als je lang aan het reizen bent leer je met elke situatie flexibel om te gaan. Mijn vriend en ik kwamen terug in een heel ander Nederland dan waaruit we waren vertrokken. We hadden geen huis, geen werk en weinig bezittingen. Gelukkig konden we terugvallen op onze familie en hadden we in ieder geval een dak boven ons hoofd.

Hoe het ontwikkelde

Met de wereld in lockdown trotseerde ik de arbeidsmarkt, zoekend naar een baan die… Die wát is, eigenlijk? Wat vind ik belangrijk in een baan? Ontwikkelingsmogelijkheden, een fijn team, eerlijk salaris en goede secundaire arbeidsvoorwaarden uiteraard, maar vooral een baan met ruimte voor initiatief. Je zal begrijpen dat dit geen grote corporate kan zijn waar status belangrijk is, je eigenlijk je mond dient te houden en moet luisteren naar je baas. Nee, daar wordt eigenlijk niemand blij van. Hoe dan ook, die droombaan liet even op zich wachten. Ik kon aan de slag bij mijn oude werkgever voor een tijdelijke opdracht en ik ging weer aan de slag, vanuit huis dit keer.

Er was een hoop veranderd in de anderhalf jaar dat ik was weggeweest. De globalisatie van de HR-afdeling was volop gaande, de transitie naar SAP SuccessFactors, het aantal FTE gehalveerd en er was een geoutsourcete partij aangetrokken om de HR-administratie in goede banen te leiden. Waar voorheen de kwaliteit van de afdeling hoog was, met aandacht voor elke medewerker, werd er helaas een stap achteruit gedaan in plaats van vooruit. Er was genoeg te verbeteren en mijn opdracht werd verlengd, maar ondertussen was mijn interesse gewekt bij een andere partij…

Door mijn eigen positieve employee experiences tot nu toe, krijgt mijn (werk)gedrag een positieve boost.

Simply McCoy

Via LinkedIn was ik benaderd door McCoy en na een telefoontje met hun recruiter kreeg ik meteen een goed beeld bij het bedrijf. Een ‘no nonsense’ organisatie met kwaliteit hoog in het vaandel. Na een kennismaking met de teamleads werd dit nogmaals bevestigd. Juist die dingen die ik belangrijk vond in een baan kwamen naar voren. Plus, ik zou echt impact gaan maken bij klanten. Mijn ervaring in het HR-vakgebied en affiniteit met IT bleken een gouden combinatie en voor ik het wist werd ik HRIT consultant!

In de eerste weken bij McCoy kreeg ik de ruimte om te ondernemen, te onderzoeken en te creëren. Goede ideeën worden meteen omgezet in nieuwe content; ga het maar doen! Ze hebben me in het diepe gegooid, maar mijn team stond altijd voor me klaar en beantwoordde al mijn vragen, dus verdrinken deed ik zeker niet. Door het vertrouwen voel je je vrij om nieuwe dingen te proberen, kritisch te zijn en uiteindelijk: het beste in jezelf naar boven te halen.

Employee Experience

Toch wil ik nog even terugkomen op mijn ervaring bij m’n vorige werkgever. Ik verwacht dat veel organisaties die uitdagingen (her)kennen. Het is natuurlijk nooit de bedoeling van een HR transformatie om de kwaliteit te laten dalen, maar hoe geef je nou een positieve draai aan zo’n grote verandering? We willen het beste voor onze klant en in het geval van HR is dat (bijna) altijd een interne klant: de werknemer. Wanneer je je verplaatst in de rol van medewerker en dat centraal stelt in je HR proces, dan kan je echt verschil maken.

Bij McCoy stellen we de Employee Experience centraal bij het inrichten van HR-processen. SAP SuccessFactors is een belangrijke en handige tool om jouw medewerkers beter te begrijpen en ze een uitzonderlijke gebruikerservaring te bieden. Maak het eenvoudig, intuïtief en persoonlijk. Het is geweldig om dit bij klanten te mogen doen en te zien wat voor effect dat heeft.

Ik ben benieuwd: welke werkgever gaf totaal geen aandacht aan jouw employee experience of – misschien wel interessanter – waar deden ze dat juist wél en hoe was dat voor jou? Ik zou het leuk vinden om over jouw ervaringen te lezen. Je mag me alles met me delen via iris.van.der.wal@mccoy-partners.com of een bericht sturen op LinkedIn.

Nieuwsgierig naar meer? Jens neemt je mee.

McCoy
More than IT