Datamanagement. Dát bedrijven er iets mee moeten, is inmiddels helder. Het biedt grote kansen zoals beter inzicht in prestaties en kosten. Des te zorgwekkender dat data vaak van slechte kwaliteit zijn. Het maakt de uitvoering van goedbedoelde datastrategieën en -beleid nogal lastig.
Data profiling biedt mogelijk uitkomst.
Bij data profiling staat het proces van het analyseren en beoordelen van de gegevens centraal. Het in kaart brengen van de datastructuur, inhoud, onderlinge relaties en het identificeren van potentiele objecten voor dataprojecten. Het resultaat van data profiling wordt gebruikt om de gegevens verder te valideren en op te schonen.
Data profiling bestaat uit drie componenten:
Data profiling is een goede methode om data te ontdekken, begrijpen en organiseren. Het zou om verschillende redenen een essentieel onderdeel moeten zijn van de manier waarop elke organisatie met haar data omgaat.
Een afgeronde data profiling traject zorgt namelijk voor:
Data profiling kan fouten in, of valse conclusies rond data aan het licht brengen. Door deze problemen vroegtijdig op te sporen, wordt de kwaliteit van de brongegevens verbeterd. Data profiling dient dus als eerste stap in het Data-opschoningsproces en meet ook de voortgang van de algehele data cleansing binnen de organisatie.
Benieuwd hoe McCoy hiermee omgaat en hoe de kwaliteit en de legitimiteit van jouw data via Data Profiling bepaald kan worden? Zie onze Smart Data Webinar. Nog steeds benieuwd? Neem contact op met Jan Laros via +31 6 2319 5153 of jan.laros@mccoy-partners.com.